Toyota åbner for reservation af ny Land Cruiser

29 april 2024

En af bilhistoriens mest legendariske og hårdføre bilmodeller, Toyota Land Cruiser, kommer i sensommeren i en helt ny generation. Topudgaven med tilnavnet First Edition bliver produceret i et begrænset antal, hvoraf kun tre finder vej til danske kunder. Toyota i Danmark åbner nu for reservationer af Land Cruiser First Edition.

Få bilmodeller – om nogen – har opnået samme ry for sin holdbarhed, driftsikkerhed og generelle robusthed som Toyotas legendariske Land Cruiser. I sensommeren introducerer Toyota en helt ny generation af Land Cruiser, der senest kom i en ny generation for knap 15 år siden, og som siden har fået diverse mindre ansigtsløft og forbedringer. Men nu fornyer Toyota altså helt grundlæggende og gennemgribende den hårdføre model.

Den nye Land Cruiser kommer i flere forskellige udstyrsudgaver, hvor den højest udstyrede udgave kaldes for First Edition og er en helt særlig udgave, der både adskiller sig fra de øvrige Land Cruiser-udgaver på udstyr og design.

First Edition-udgaven fremhæver i høj grad Land Cruisers arv med særlige stylingdetaljer og en ekstra fokuseret offroad-karakter med bl.a. runde forlygter og to forskellige lakeringer i to kontrasttoner: Sand og Smoky Blue. First Edition-udgaven produceres i 3.000 eksemplarer til det europæiske marked, hvoraf kun tre kommer til Danmark.

Toyota i Danmark åbner nu for onlinereservationer af topudgaven Land Cruiser First Edition på toyota.dk. Såfremt interessen for den særlige udgave af den nye Land Cruiser overstiger antallet af biler til det danske marked, vil der blive trukket lod blandt alle reservationer, der er foretaget inden udgangen af maj i år.

Overflødighedshorn af udstyr

Udover de utallige generelle forbedringer af den helt nye Land Cruiser byder First Edition-udgaven på et overflødighedshorn af lækkert udstyr. Man får bl.a. en stor 12,3” touchskærm med integreret navigation, head up-display, JBL Premium lydsystem med 14 højttalere, tre-zonet klimaanlæg, varme og køling i både forsæder og bagsæder, læderindtræk, trådløs opladning af mobiltelefonen, adaptiv fartpilot, 8-vejs eljusterbart førersæde med hukommelse, elbagklap, seneste generation af Toyotas avancerede sikkerhedspakke Toyota Safety Sense samt flere forskellige nyttige offroadfunktioner som fx crawl control, deaktiverbar krængningsstabilisator foran, elektrisk differentialespær bagtil, vasker til bakkamera, multi-terræn overvågning og multi-terræn indstilling.

Derudover adskiller First Edition sig altså designmæssigt med en særlig tofarvet lakering og runde forlygter, der er unikke for netop First Edition-udgaven.

Med åbningen af onlinereservationen af Land Cruiser First Edition løfter Toyota samtidig også sløret for prisen på den højeste – og dermed også dyreste – udstyrsudgave. Den nye Land Cruiser First Edition koster i Danmark 1.699.990 kr. plus metallak og kommer altså kun i tre eksemplarer til landet.

Hvis man er interesseret i den særlige udgave, kan man klikke sig ind på toyota.dk og lave en reservation. Det skal dog ske inden 31. maj 2024, hvor onlinereservationen af First Edition lukker.

Bygget på ny platform

Den nye Land Cruiser er bygget på en ny platform baseret på den roste Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi, som i kombination med den robuste chassisramme gør, at de i forvejen forbilledlige terrænegenskaber er blevet endnu bedre. Samtidig er den nye Land Cruiser let at manøvrere og mere komfortabel ved kørsel på almindelig vej.

Den nye ramme er hele 50 procent mere vridningsstabil, og den kombinerede vridningsstabilitet for chassis og ramme er 30 procent højere. Det bidrager til forbedret reaktionsevne, bedre køreegenskaber og øget komfort. Den grundlæggende affjedring er også forbedret især for at at sikre muligheden for øget hjulvandring – en nøglefaktor i terrænkørsel.

Et nyt elektrisk servostyringssystem har for første gang fundet vej til Land Cruiser i den nye generation. Systemet reducerer mængden af vibrationer i rattet, der kan opstå ved kørsel over ujævne overflader, og giver en jævnere, mere direkte styring og lettere manøvredygtighed ved alle hastigheder.

Som noget andet helt nyt kommer den nye Land Cruiser også med muligheden for selv manuelt at frakoble krængningsstabilisatoren foran. Det har aldrig tidligere været muligt i nogen Toyota-model. Men i den nye Land Cruiser vil man altså med et tryk på SDM-knappen (Stabiliser with Disconnection Mechanism) i kabinen kunne slå funktionen helt fra, hvilket giver mulighed for bedre køreegenskaber på ujævne veje og større komfort og lettere håndtering på almindelig vej.

Krængningsstabilisatoren foran aktiveres automatisk igen, når hastigheden på bilen øges til over 30 km/t. eller manuelt ved at trykke på SDM-knappen på ny.

Avancerede funktioner

Det har i en årrække været kutyme med en række omfattende og avancerede funktioner til terrænkørsel i Land Cruiser. Den nye generation fortsætter, hvor tidligere generationer har sluppet, og opgraderinger til Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select systemerne giver yderligere støtte ved terrænkørsel.

Ved hjælp af et højopløsningskamera og skærm giver Multi-Terrain Monitor skærmen føreren et klart overblik over området umiddelbart omkring og under bilen. Multi-Terrain Select-systemet registrerer underlaget og tilpasser automatisk bilens opsætning og hastighed derefter for at sikre en sikker og stabil kørsel.

I Vesteuropa og dermed også i Danmark kommer den nye Land Cruiser med en 2.8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm sammen med en ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse. Det gør det muligt at trække op til 3.500 kg.

Fra 2025 bliver den nye Land Cruisers drivlinje i mild grad elektrificeret med 48-volts mild hybridteknologi i kombination med den stærke 2.8-liters turbodieselmotor og imødekommer dermed de nyeste Euro 7-forureningskrav fra EU.

Større end nogensinde

Ser man den nye Land Cruiser i profil, vil man opleve en klassisk Land Cruiser-silhuet, der er større end nogensinde før med en længde på 4.920 mm (+80 mm), bredde på 1.980 mm (+95 mm), højde på 1.870 mm (+25 mm) og med en akselafstand på 2.850 mm, hvilket er 60 mm længere end forgængeren.

Det er fortsat muligt at vælge mellem fem eller syv sæder, og kabinen byder på et væsentigt mere moderne design, der ligesom det ydre heller ikke lægger skjul på bilens styrke og funktion som autentisk offroader. Det kan bl.a. ses i detaljer som det vandret placerede instrumentpanel og kontakter, der er placeret og udformet, så de er lette at betjene, selv når du kører gennem udfordrende terræn eller bærer handsker.

Et stort fokus har været at sikre et godt udsyn til føreren hele vejen rundt med en lavere placeret nederste del af forruden og en generel sænket bæltelinje, der har gjort det muligt at montere sideruder, der går længere ned.

Sikkerheden har også været vigtig i udviklingen af den nye generation af Land Cruiser, og den nyeste generation af den avancerede sikkerheds- og førerassistent-pakke, Toyota Safety Sense, er standard i alle udgaver.

Toyota forventer at introducere den nye Land Cruiser i Danmark i sensommeren og offentliggør både udstyr og priser på de øvrige udstyrsudgaver tættere på introduktionen.

Se en video om den nye Land Cruiser her.